Oleorutes
2 EL BARRANC DE BINIARAIX
Distància: 2 km

Donam el sus a la nostra passejada al bell llogaret de Biniaraix, a la vall de Sóller. D'allà hem de prendre per una pista forestal (GR221) que trobarem a la dreta de la carretera de sortida de Biniaraix, en direcció a Fornalutx: agafam aquest camí en direcció al barranc i a l'Ofre i Cúber.

Tot d'una el recorregut transcorre per dins el típic olivar de muntanya: arbres centenaris de formes superbes, en terrenys marjats i de plantació irregular, sobre petites parcel·les de multipropietat. Aquest camí és, per si mateix, un bon exemple de l'enginyeria tradicional de la pedra en sec: això fa que el barranc de Biniaraix sigui un bé d'interès cultural (BIC), protegit per la Llei de patrimoni des del 1994. I és que tot el caminal és ple d'exemples de l'enginy popular dels antics mallorquins: ponts, marjades fetes en els vessants d'imponents penya-segats, fonts, cases de possessió...

Després d'uns quaranta-cinc minuts de pujada, sempre per camí empedrat i ben a prop del torrent de l'Ofre -i just abans que s'acabi l'olivar i comenci la vegetació natural-, arribam a un creuer de camins on hi ha un senyal vermell de la pista GR221. Aquesta indicació ens informa sobre d'on venim (Biniaraix) i també del sentit oposat, l'Ofre i Cúber. A uns vint-i-cinc metres d'aquest senyal, cap al nord, trobam sa Madona des Barranc: arbre de formes entortolligades i notable venustat. I, als voltants de sa Madona, altres arbres de gran singularitat.

Si seguim uns pocs metres en direcció a l'Ofre i Cúber, podrem abeurar-nos en una petita manxeta, que pren l'aigua de la font des Verger, un poc més amunt del camí. Des d'aquest indret, si miram cap al nord -a la part de dalt del camí, just devora sa Madona des Barranc-, veurem una olivera prima i foradada de gran encant. Des d'aquest punt podem fer dues coses: o bé seguir cap a dalt, en direcció al puig de l'Ofre (dues hores més) i l'embassament de Cúber (tres hores més), i fer, així, una de les excursions més típiques i belles de la muntanya mallorquina; o bé tornar per on hem vengut, en direcció a Biniaraix.

El camí de tornada a Biniaraix ens permetrà tenir una nova perspectiva de l'olivar de muntanya i de la tècnica constructiva de la pedra en sec. A més -i si encara no estam prou cansats-, just on s'acaba el camí de baixada, a l'entrada a Biniaraix, podem prendre per un senderol asfaltat que ens queda a la dreta: és el camí des Marrois (4,2 km de fort pendent), que transita per una de les zones productives de muntanya més importants de la denominació dorigen Oli de Mallorca. Aquesta vereda ens permet enllaçar a peu amb Fornalutx i delectar-nos amb imatges de bells tarongers, llimoneres i oliveres sobre marjades, a més d'oferir unes vistes espectaculars sobre la vall de Sóller.
2   EL BARRANC DE BINIARAIX - Rutes - Oleorutes - Illes Balears - Productes agroalimentaris, denominacions d'origen i gastronomia balear 2   EL BARRANC DE BINIARAIX - Rutes - Oleorutes - Illes Balears - Productes agroalimentaris, denominacions d'origen i gastronomia balear 2   EL BARRANC DE BINIARAIX - Rutes - Oleorutes - Illes Balears - Productes agroalimentaris, denominacions d'origen i gastronomia balear 2   EL BARRANC DE BINIARAIX - Rutes - Oleorutes - Illes Balears - Productes agroalimentaris, denominacions d'origen i gastronomia balear